Roman Obraz je rođen 1920. godine na otoku Lemnosu u Grčkoj. Nakon velike mature (1939. godine u Bijeloj crkvi) upisao je Nižu školu vojne akademije u Beogradu. Kao pitomac-narednik LXVII klase zarobljen je od strane Nijemaca 18. travnja 1941. godine u Kasindolu kraj Sarajeva i odveden u ratno zarobljeništvo u Njemačku, gdje je do kraja rata boravio u logoru Stammlager III a, Luckenwalde. Ekonomsko-komercijalnu visoku školu u Beogradu (kasnije Ekonomski fakultet) upisao je 1945. godine, a 1949. godine prelazi u Zagreb gdje nastavlja s radom i studijem. Diplomirao je 1951. godine kao izvanredni student Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Doktorsku disertaciju obranio je 1971. godine na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu obranivši rad pod naslovom „Planiranje, razvoj i lansiranje proizvoda na tržište na temelju znanstvenog pristupa koncepcije marketinga“.
Po povratku iz zarobljeništva u lipnju 1945. zaposlio se u jugoslavenskoj misiji UNRRA-e u Beogradu kao službenik statističkog ureda i prevodilac za ruski i engleski jezik (1945/47.), a potom je radio u Saveznom ministarstvu elektroprivrede, Beograd, u Birou za inostrane nabavke u svojstvu komercijalnog rukovodioca Biroa (1947/48.). Bio je referent za izvoz i uvoz u Glavnoj direkciji elektroindustrije NR Hrvatske, Zagreb, (1948/50.), referent za izvoz i uvoz u Glavnoj direkciji metalne industrije NR Hrvatske (1.7.1950. do 31.12.1950.), rukovodilac poslovne jedinice izvoza u „Jugovinilu“, Split, predstavništvo u Zagrebu (1951/53.) te komercijalni direktor tvornice „Gorica“, tvornice emajliranog posuđa, Zagreb, (1953/61.).
Pedagoškom aktivnošću počeo se baviti prije dolaska na visokoškolske ustanove. Od 1956. do 1958. godine predavao je na jednogodišnjim kursevima za osposobljavanje kadrova u vanjskoj trgovini (područja „Organizacija i tehnika vanjske trgovine“ i „Istraživanje i obrada inozemnih tržišta“) u organizaciji Savezne trgovinske komore, Beograd. U razdoblju od 1958. do 1961. godine predavao je na specijalnim kursevima, seminarima u Saveznom centru za izobrazbu rukovodnih kadrova u Zagrebu (područje komercijalno poslovanje i tehnika vanjske trgovine), Zavodu za ekonomske ekspertize, Beograd (tehnika izvoza), Centru za izobrazbu rukovodnih kadrova u privredi, Beograd (istraživanje tržišta), Radničkom sveučilištu, Subotica (istraživanje tržišta), Ekonomskoj fakulteti u Ljubljani (specijalni instruktivni seminari za rukovodne kadrove u privredi iz područja istraživanja stranih tržišta i tehnika vanjske trgovine).
Znanstveno-nastavnu karijeru ostvario je kao viši predavač za predmete „Organizacija i tehnika vanjske trgovine“ i „Ekonomika vanjske trgovine“ u Visokoj privrednoj školi u Zagrebu i kasnije Fakultetu ekonomskih nauka (1958/61.), profesor na predmetima „Istraživanje i praćenje tržišta“ i „Tehnika vanjske trgovine“ u Višoj ekonomskoj školi za vanjsku trgovinu u Zagrebu (1961/65.), viši predavač na predmetu „Istraživanje tržišta i konjunkture“ (1965/68.) i izvanredni profesor za predmet „Marketing“ (1968/72.) u Visokoj školi za vanjsku trgovinu u Zagrebu, gdje je, također, bio rukovodilac Katedre za marketing. Od 1972. predavao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu u zvanju izvanrednog profesora na predmetu „Oblikovanje proizvoda“, a 1975. godine unaprijeđen je u zvanje redovitog profesora. 1980. godine reizabran je u zvanje redovnog profesora za predmete „Marketing“ i „Organizacija i primjena razmjene po područjima“. U tom razdoblju bio je biran za sljedeće discipline: „Politika proizvoda“, „Tehnika vanjske trgovine“, „Marketing“ i „Organizacija i primjena razmjene po područjima“. Funkciju prodekana Fakulteta obnašao je 1978/79. godine. Dugi niz godina predavao je u nastavi trećeg stupnja u okviru studija „Teorija i politika plasmana“ te interfakultetskog poslijediplomskog studija „Dizajn“. Izvodio je nastavu i na predmeta „Izvorni marketing“ na poslijediplomskom studiju „Međunarodni marketing“ Visoke ekonomsko-komercijalne škole u Mariboru. Sudjelovao je u radu Škole za rukovodne kadrove u vanjskoj trgovini u organizaciji Privredne komore SR Slovenije, Ekonomske fakultete u Ljubljani i Visoke ekonomske škole u Mariboru – ciklusi tema za rukovodeće kadrove (1977/80.). Sudjelovao je i u izvođenju specijalističkih predavanja na poslijediplomskom studiju „Poslovna ekonomija“ Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, iz područja „Politika proizvoda“ (1978/79). Bio je stalni suradnik Zavoda za tržišna istraživanja u Zagrebu, gdje je rukovodio odjeljenjem studija i analiza.
Bio je član Društva ekonomista grada Zagreba i Društva za marketing grada Zagreba, član izdavačkog savjeta časopisa „Supermarket“ i redakcionog odbora Biblioteka marketing TIRO „Zagreb“, Samobor.
Služio se engleskim, ruskim, njemačkim i francuskim jezikom.
(Pripremila: Z. U. B.)VAŽNIJA DJELA:
Obraz, R. (1998.), Ekonomska politika i poticanje izvoza, Ekonomski analitičar, (8/9), str. 36-44.
Obraz, R. (1997.), Strateg u poduzeću?, Poslovna analiza i upravljanje, (8/9), str. 9-15.
Obraz, R. (1996.), Neka pitanja razvoja hrvatske industrije, Poslovna analiza i upravljanje, (8/9), str. 3-9.
Obraz, R. (1996.), Proizvodnja i marketing : činitelji razvoja i izgradnje tržišne orijentacije poduzeća, Poslovna analiza i upravljanje, (10), str. 18-24.
Obraz, R. (1996.), Revitalizacija "slabih" proizvoda, Poslovna analiza i upravljanje, (3/4), str. 38-45.
Bratko, S., Henich, V. i Obraz, R. (1996.), Prodaja, Zagreb: Narodne novine.
Obraz, R. (1995.), Kako do većeg i učinkovitijeg izvoza?, Ekonomski analitičar, (6), str. 30-37.
Obraz, R. (1995.), Primjena dostignuća znanosti o menadžmentu, Ekonomski analitičar, (3), str. 32-39.
Obraz, R. (1995.), Trening djelatnika prodaje, Suvremena trgovina, (2), str. 50-51.
Obraz, R. (1994.), Bitni činitelji u razvoju managementa, Ekonomski analitičar, (10), str. 20-28.
Obraz, R. (1994.), Izbor strategije razvoja poduzeća, Ekonomski analitičar, (7), str. 31-38.
Obraz, R. (1994.), Način rukovođenja kao čimbenik razvoja suvremenog menadžmenta, Ekonomski analitičar, (12), 27-33.
Obraz, R. (1994.), Oblikovanje razvojne strategije poduzeća, Ekonomski analitičar, (5), str. 28-32.
Obraz, R. (1994.), Upravljanje razvojem, Ekonomski analitičar, (8/9), str. 53-61.
Obraz, R. (1993.), Inovacija proizvoda i usluga, Ekonomski analitičar, (3), str. 31-38.
Obraz, R. (1984.), Inovacija proizvoda od zamisli do ostvarenja, Zagreb: Informator.
Obraz, R. (1982.), Uloga i zadaće poslovođa trgovinskih prodavaonica, Zagreb: Ideje – supermarket.
Obraz, R. (1981.), Organizacija i funkcioniranje službe marketinga u udruženom radu, Zagreb: Informator.
Obraz, R. (1975.), Politika proizvoda, Zagreb: Informator.
Obraz, R. (1975.), Suvremena prodaja : istraživanje - planiranje - realizacija - informatorika - kontrola – unapređenja, Zagreb: Informator.
Obraz, R. (1971.), Planiranje, razvoj i lansiranje proizvoda za tržište, Zagreb: Informator.
Obraz, R. (1968.), Priprema, izvršenje i analiza vanjskotrgovinskih poslova, Zagreb: "Progres".
Obraz, R. (1963.), Tehnika izvornog posla, Zagreb: Progres.
Obraz, R. i Rocco, F. (1963.), Istraživanje tržišta (marketinga), 2. prošireno i dopunjeno izdanje, Zagreb: Informator.
Rocco, F. i Obraz, R. (1961.), Tržišta Evrope, Zagreb: Privreda.
Rocco, F. i Obraz, R. (1960.), Istraživanje tržišta : savremena teorija i praksa, Zagreb: Informator.
OSTALI IZVORI:
Ekonomski fakultet – Zagreb (1980.), 60 godine Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Zagreb: Ekonomski fakultet, str. 255-256.
CITIRANJE:
Ekonomski fakultet - Zagreb (2025.), Leksikon Ekonomskog fakulteta – Zagreb: Roman Obraz, Zagreb: Ekonomski fakultet, preuzeto [upisati datum preuzimanja] s https://sites.google.com/net.efzg.hr/lef/po%C4%8Detna/abecedarij/o/roman-obraz